Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Nyttigheter för hela kroppen

Vilka grönsaker ska man äta för att komma i form? 

Du har säkert hört att det här med att äta grönsaker och frukt är the shit om du vill gå ner i vikt. Men stämmer det verkligen? Och vilka av dessa färgglada godingar är i så fall nyttigast? I det här inlägget reder Sanna ut begreppen. 

Ämnen som är bra för din kropp och hälsa

Många undrar vilken som är den nyttigaste frukten eller grönsaken, men det går inte att säga eftersom frukter och grönsaker innehåller mängder av olika slags ämnen som alla är bra för kroppen; vitaminer, spårämnen, antioxidanter.

gronsaker

Forskningen har inte kommit fram till exakt hur antioxidanter fungerar, däremot vet man att det är bra att äta olika färger på frukt och från olika årstider. Därför är det bara att välja och vraka i fruktdisken. Röda tomater, grön broccoli, gul paprika och så vidare.

Låt frukten ligga i rumstemperatur, då framträder smakerna bättre. En sallad smakar också mer om den får stå framme ett tag före servering.

Var inte ensidig – omväxling förnöjer!

Byt frukt. Välj olika sorter, frossa i våra svenska klassiker som äpple och päron när det är säsong, men prova gärna även exotiska godsaker som passionsfrukt, physalis och olika melonsorter.
Upptäck de asiatiska matbutikerna, där finns gott om inspiration.

Torkad frukt är fantastiskt gott och en personlig favorit. Den torkade frukten innehåller visserligen en del nyttigheter som fibrer och vitaminer, men också nästan lika många kalorier som vanligt godis. Klipp gärna ner ett par aprikoser över filen eller avsluta en måltid med ett eller två fikon när du vill ha något sött på maten.

Färskt eller fruset?

Ingenting slår den färska råvaran. Grönsaker och frukt smakar och doftar allra bäst direkt ifrån jorden eller trädet. Med sådana grönsaker kan nästan vem som helst bli en stjärnkock!
Moderna frysmetoder bevarar grönsakerna och dess näringsämnen väl. När tiden mellan skörd och infrysning är kort bevaras kvaliteten på ett bra sätt.

Att ha lite olika grönsaker i frysen som är lätta att plocka fram och tillaga är superbra för den vardagliga matlagningen. Wokgrönsaker och haricots verts är till exempel oumbärliga!

Laga rätt

Grönsaker kan ha alla möjliga färger och former och de kan smaka väldigt olika. De kan vara salta, söta eller aromatiska, de kan vara milda som nyskördad sparris eller starka som paprika. De kan vara krispiga som stjälkselleri eller smälta i munnen som avokado. Många kan också ätas både råa och tillagade med helt olika smak och konsistens som resultat.

Det bästa är att äta både råa och tillagade grönsaker. Olika tillagningsmetoder lockar nämligen fram olika näringsämnen. En kokt morot lockar fram betakaroten (förstadium till A-vitamin) medan en rå bevarar de vattenlösliga vitaminerna. Allt för ofta kokas grönsaker sönder vilket förstör både smaken och konsistensen. Rätt anrättade är grönsaker en delikatess.

Så bevarar du fräschör och näringsämnen

Koka

  • Lägg grönsaken i en kastrull, fyll på med kallt vatten så att det knappt täcker.
  • Koka upp snabbt och låt koka tills de är al dente, det vill säga har lite tuggmotstånd kvar.
  • Tillsätt dressing eller rostade solroskärnor, kryddor och flingsalt.

Ugnsbaka

  • Att laga grönsaker i ugnen tar fram smaker i till exempel paprikor, morötter och selleri på ett fantastiskt sätt och kräver inte mycket fett.
  • Färska kryddor förhöjer smakerna.

Ångkoka

  • Genom den varsamma kokningen behåller grönsakerna sina närings- och smakämnen.
  • I asiatiska matbutiker finns en smart korg som du kan använda för att ångkoka dina grönsaker om du inte har en speciell ångkokare.
Dela med dina vänner