Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

Ämnena som sabbar ditt viktmål

Viktminskningens 3 främsta fiender: Mättade fetter, socker & vitt mjöl

I det här inlägget förklarar Martin vilka ämnen och livsmedel du ska undvika om du vill gå ner i vikt, samt tittar närmare sambandet mellan fetma, socker och vitt mjöl.

Det är skillnad på fett och fett

Vi börjar med att titta lite närmare på fett. En kost helt utan fett är direkt skadlig. Tar du bort allt fett ur din diet kommer din fettförbränning att avstanna, och din viktminskning kommer att bestå av brända muskler och organ, istället för underhudsfett.

Men du bör också veta att det är skillnad på fett och fett. Dåligt fet gör dig fet, medan bra fetter skapar en miljö i kroppen som bränner fett, ökar välmåendet, stärker immunförsvaret – för att nämna några positiva effekter.

Det goda fettet

bra-fettDet ”goda fettet” är framförallt omega-3 fettsyror och omega-6 fettsyror. Kallas även för essentiella (livsviktiga) fettstyror vilket innebär att din kropp inte kan producera dem själv, utan att de måste tillföras via kosten. Lite förenklat brukar man säga att vår vanliga ”västerländska” kost är relativt laddad med omega-6 men fattig på omega-3. Därför behöver du vinnlägga dig om att äta mer livsmedel med ett rikt innehåll på omega-3.

Saltvattenfiskar såsom sill, makrill, lax, uer, sardin och havsöring är rika på omega-3. Även vegetabiliska oljor som vår svenska rapsolja är rik på omega-3. I övrigt finns det massvis med andra livsmedel med ett bra fettinnehåll: avokado, nötter, frön, groddar, bönor, ärtor och linser är några goda exempel.

Det dåliga fettet

Vilka fetter ska man då undvika? Framförallt ska du vara försikt med mättade fetter. Mättade fetter är ”hårda” fetter, och du kan visuellt föreställa dig hur dessa fetter är svåra för kroppen att bryta ner, och sålunda ofta ”sätter sig” som proppar i ditt blod men också har en tendens att lagras i ditt underhudsfett eller runt organen. Mättade fetter hittar du bland annat i friterad mat, feta såser, fett kött eller i klassiska ”sötprodukter” såsom kakor, bakverk och dressing.

Socker & Vitt mjöl

När vi äter för mycket sockerrika eller söta produkter, eller livsmedel som är gjorda av vitt mjöl, skjuter vårt insulin i höjden – vilket gör vår lever lyhörd. Om vi tänker oss det hela som en konversation mellan levern och fettdepåerna så säger de ungefär såhär till varandra:

  • Levern: Oj, här kommer insulin. Behöver ni mer fett?
  • Fettdepåerna: Ja tack, vi lagrar allt som kommer!
  • Levern: Okej, då omvandlar jag glukosen till fett och skickar genast!
  • Fettdepåerna: Tackar!

sockerDenna yttesta banala dialog är tänkt att symbolisera hur leverna omvandlar sockret till fett och hur detta sedan lagras i fettdepåerna.

Detta samband är också grunden till varför socker gör dig fet – och varför du bör undvika det snabba sockret i läsk, godis, kakor, produkter med vitt mjöl och liknande.

Ett annat sätt att beskriva dessa insulintäta produkter finns i GI-metoden. Hela denna metod bygger nämligen på att ta kontroll över insulinutsöndringen i blodet genom att äta större andel livsmedel med långsamma kolhydrater.

Dela med dina vänner