Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Du är vad du dricker

Vatten - en grund för hälsosam viktminskning & FEttförbränning

Att dricka tillräckligt med vatten om du vill gå ner i vikt är viktigt. Vatten håller igång fettförbränningen och flera andra viktiga kroppsfunktioner. Men kom ihåg att lagom är bäst. Det finns ingen poäng med att dricka för mycket. 

Bara vanligt vatten…eller?

dricka-vattenHar du bestämt dig för att börja träna, äta bättre – och gå ner i vikt? En viktig del i en hälsosam och effektiv viktminskning är vatten.

Forskning har visat att vatten är ett helt avgörande näringsämne för dig som vill minska i kroppsfett. Dels kylar vatten kroppen när du tränar hårt och tillåter därmed att du verkligen kan ge järnet utan att drabbas av värmeslag eller yrsel.

Men vatten är även kanon för att fylla magsäcken med innehåll som inte innehållet någon energi, men som gör att du balanserar ditt socker och känner dig mätt längre.

Lagom ÄR faktiskt bäst (oavsett hur svennigt det känns

Observera att lagom är bäst. Att jämt och ständigt dricka vatten är inte att rekommendera och kan faktiskt vara direkt ohälsosamt.

För mycket vatten kan ge rubbningar på dina hormoner och elektrolyter, och dricker du extremt mycket på en gång kan du skada njurarna.

Men det vanliga är inte att vi dricker för mycket, utan för lite. Att vi drabbas av uttorkning och att våra kroppsfunktioner inte fungerar optimalt. Dricker du för lite kommer din fettförbränning av avstanna, din muskelnedbrytning att öka och din energi att falla långt ner i tåspetsarna.

Du sabbar din fettförbränning om du dricker för lite

Att din fettförbränning minskar om du dricker för lite vatten beror på att blodet blir trögflytande om du har för lite vätska i kroppen. Och då minskar blodets förmåga att transportera fett till de celler där fettet ska förbrännas.

Du kan visualisera det som att blodet är en flod som ska transportera fram fettklumparna till stationer för förbränning. Och om floden torkar ut, sker ingen transport.

Hur mycket vatten är lagom varje dag?

Hur mycket vatten ska man då dricka varje dag? Det beror helt och hållet på din vikt och din aktivitetsgrad. En bra tumregel är att du bör ligga runt 1-2 liter förutom det vatten du dricker till vatten och vid träning. Om det är sommar och varmt, eller om du befinner dig i ett land med hög värme, kommer du givetvis att behöva dricker mer.

Dela med dina vänner