Av: Martin Axelsson
PT - Skribent                 

Gå ner i vikt genom att öka vardagsaktiviteterna

Underskatta inte vardagsmotionens effekter

All viktminskning innebär slit och smärta. Det är en vanlig föreställning. Men stämmer det verkligen? Går det inte komma i form utan att gå ner sig hunger - och träningsträsket? Genom att öka vardagsmotionen kan du tappa massor av kilon varje år - utan att du ens tänker på det. 

Det är summan av dina aktiviteter som räknas

glad-gangareÄr du en av dem som tror att du måste svettas och flåsa i flera timmar för att du ska gå ner i vikt? Då är det hög tid att tänka om. För din fettförbränning och viktminskning påverkas i allra högsta grad av de aktiviteter du gör varje dag – många gånger utan att du tänker på det. Lär dig därför en viktig sanning när det gäller viktminskning: det är din sammanlagda aktivitetsgrad under en vecka, eller en månad, ett år, som ger dig ett bra (eller dåligt) slutresultat.

Faktum är att den fettförbränning som äger rum under din vardag kan överstiga den du får när du tränar. Träningen har visserligen en rad andra goda fördelar, men poängen att ta med sig är att vardagsmotionen ofta är väldigt underskattad.

Vad är vardagsmotion?

Vad innebär då begreppet ”vardagsmotion?”. Ja, exempelvis har undersökningar visat att små faktorer på sikt kan ge stora resultatet. Att konsekvent använda trapporna istället för hissen eller rulltrappan ger stora resultat.

Föreställ dig själv att du går upp och ner i trapporna i hemmet, på arbetet eller i skolan flera gånger varje dag. Det kan innebära att du bränner 100 kalorier extra varje dag, jämfört med om du skulle använda hissen.

På ett år blir detta 100 x 365 = 36500 kalorier, vilket i energiinnehåll är cirka 5 kg kroppsfett. Inte illa, eller hur?

Små åtgärder – stora resultat

Tänk dig vidare vilka resultat du skulle kunna få om du ökade på detta slags vardagsmotion medvetet. Ta cykeln till jobbet istället för bussen eller bilen, ta alltid trapporna – eller fler gånger än du gör nu – och så vidare. Resultatet blir en bättre viktbalans och ett markant bättre träningsresultat.

Har du, som så många, ett stillasittande jobb är det dax att prioritera upp vardagsmotionen och skapa en plan för hur du kan öka på din förbränning varje dag. Och tänk på att små åtgärder ger stora effekter på lång sikt. Tänk själv hur underbart det skulle vara att tappa 8 kg på ett år i ren ”bonus”, bara för att du numera tar trapporna istället för hissen.

Dela med dina vänner