Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Tre riktlinjer för att träna + bränna fett

GUIDE TILL Träning, förbränning & att ladda med kosten

Att träna och bränna fett kräver vilja och engagemang, men också kunskap. I den här artikeln ger Sanna dig ett par enkla riktlinjer för att få ut mer av dina ansträngningar. 

3 Enkla riktlinjer

Vi får ofta frågor om hur man bör äta för att orka träna samtidigt som man bränner fett. Det finns flera faktorer som påverkar din fettförbränning under träning.

3 snabba riktlinjer för en god fettförbränning under ett styrketräningspass är att du äter regelbundet (laddar dina glykogendepåer), äter fleromättade fetter i lagom mängder (15-30% av det totala näringsintaget), samt äter något strax innan träningspasset som kickar igång din termogena process (förbränningsprocess).

Fett & Kolhydrater är kroppens bränsle

traningsformerUnder träningen så använder du huvudsakligen fett och kolhydrater som bränsle. Dessa näringsämnen bränns samtidigt även om vissa typer av träning bränner mer av det ena eller det andra.

Lågintensiv träning, det vill säga träningsformer där din puls ligger på en relativt låg frekvens såsom exempelvis promenader, bränner mer fett, medan högintensiv träning hämtar största delen av energin från kolhydrater, som vid styrketräning.

Båda dessa ämnen behövs i din kropp för att du ska fungera optimalt. Forskning har till exempel visat att om kolhydraterna tar slut så blir även din fettförbränning lidande.

Och som du säkert förstår så är det alltid just kolhydraterna som tar slut först, medan de allra flesta av oss har fettreserver för flera dagars – eller veckors – träning.

Lågintensiv träning är bra för fettförbränningen

Vill du i första hand bränna fett under din träning, ska du givetvis fokusera på att maximera din fettförbränning med lågintensiv träning. Promenader och lätt jogging är perfekta aktiviteter. Ett annat tänkvärt faktum är att olika former av motion inte bara påverkar din förmåga att bränna fett under själva träningspasset. Motion ökar även din ämnesomsättning, och fettförbränning, under vila!

Därför kommer även högintensiv träning, som ökar din kondis, att öka blodets syreupptagningsförmåga, och på så vis krämma igång din förbränning även när du bara ligger på soffan.

Värdet av en bra början

Vad gäller kosten finns det flera viktiga aspekter på att hålla en god förbränning vid liv. En absolut grund är en bra frukost. Utan en bra start på dagen, som kickar igång din ämnesomsättning, ligger du efter redan från början. Så gör det till en regel att alltid äta en stadig frukost. Vad är då en ”bra frukost”.

Är du införstådd med GI-dieten så är det enkelt att förklara. Håll dig till livsmedel med lågt GI-värde på morgon! Du kan läsa mer om tips på en bra frukost här.

Dela med dina vänner