Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Bra livsmedel  för din diet

Tips på GI-diet - så sänkEr du GI-värdet i din kost med rätt kunskap

Vad ska man äta om man vill komma igång med GI-dieten? I det här inlägget ger Sanna konkreta råd på vad du ska äta - och vad du ska undvika. 

valja-vagMånga som vill börja med Gi-dieten har ingen aning om hur man ska gå tillväga.

Här följer ett par tips för hur du steg för steg kan initiera denna diet.

Inledningsvis behöver du skaffa sig rätt kunskap om Gi-dieten och vad den går ut på. Därefter behöver du såklart börja anpassa din kost efter reglerna och idéerna i denna diet.

Vilket rent konkret handlar om att sänka GI-värdet i din kost. Då kommer du att gå ner i vikt och skapa goda förutsättningar för fettförbränning.

Här följer en översikt av olika livsmedel.

Bröd & Gi

Vill du sänka gi-värdet när du äter bröd, ska du välja bort det vita brödet och äta mer grova sorter samt surdegsbröd. Eller varför inte baka sitt eget bröd? Då kan du byta ut hälften av mjölet mot hela eller krossade korn såsom havrekli, linfrön, vetekross eller kornflingor. Detta leder oss också in på nästa punkt, Mjöl och GI.

Mjöl & GI

Bara för att du går på Gi-dieten så måste du inte helt välja bort bakverk och produkter som tårtor, scones, kakor och andra bakverk. Men baka själv – och försök dra ner så mycket som möjligt på vitt mjöl. Ersätt med havrekli, havregryn, riskli eller öka på volymen på bakverket med nötter, torkad frukt, kli, fullkorn eller müsli.

Frukostflingor & GI

Många tycker det är smidigt att äta frukostflingor, men de flesta sorter innehållet höga doser av raffinerat socker, vilket i princcip är det sämsta du kan äta under gi-dieten. Leta upp vilka frukostflingor som innehållet låg GI eller ersätt flingorna med havregrynsgröt eller egenkomponerad müsli.

Potatis & GI

Vår klassiska svenska potatis innehållet tyvärr ett högt index av GI, men du behöver förstås inte ta bort denna uppskattade knöl helt ur din kost. Ät istället mindre portioner av potatis eller varva och variera med alternativ som sötpotatis och bönor. Det ska också nämnas att små fina färkpotatisar har lägre GI än vanliga.

Ris & GI

Ris innehåller generellt sett högt GI-värde, men istället för det vanliga kan du med fördel använda basmatiris eller fullkornsris, men också bättre ersättningslivsmedel såsom bovete, bulgur eller couscous.

Dela med dina vänner