Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

En vanlig fråga om kost

Snabba och långsamma kolhydrater - vad är grejen? 

En vanlig källa till bråk bland så kallade kostexperter är kolhydraten. Vissa menar att man ska utesluta dem ur sin kost så långt det är möjligt. Andra tycker att de är nödvändiga för ett hälsosamt liv. Samtidigt är det stor skillnad på olika slags kolhydrater. Förvirrad? Ingen fara. I det här inlägget ger vi dig en snabblektion i kolhydraternas intressanta värld. 

Den enkla grundregeln

Grundregeln för kolhydraternas sammansättning är enkel. Ju kortare kolhydrater, desto snabbare upptag. Därmed blir också stegringen av blodsockret brantare.

Glukos består av en kolring med sex kolatomer. De kan snabbt brytas ned och ge energi på vägen. Glukos kallas för en enkel sockerart. En sammansatt sockerart har flera kolringar. Rörsocker — som sockerbitar består av — är en disackarid med två kolringar. Långa kedjor av sockermolekyler bildar stärkelse.

Stärkelse är det goda i potatis och finns i en hel del av all kolhydratrik mat. Färdigrätter eller halvfabrikat innehåller ofta stärkelse som tillsats.

snabb-langsamma

Så omvandlas stärkelse till socker i din kropp

Att få i sig detta slags stärkelse är i princip lika illa som om pannbiffarna hade fått sällskap av chokladsås. Så snabbt omvandlas nämligen stärkelse till socker på sin väg genom kroppen. Det syns tydligt om du rör ut en sked potatismjöl i vatten.

Eftersom stärkelsemolekylen är stor och regelbunden bli vattnet grumligt. Men det räcker med att spotta i glaset så klarnar det strax upp. Saliv innehåller nämligen amylas som bryter stärkelsekedjan och frisätter enskilda sockermolekyler.

När du äter en potatis är det amylas som omedelbart omvandlar stärkelsen till socker. Du tar en tugga och smaknerverna ger hjärnans belöningssystem en signal om vad som komma skall. Magen sätter igång att arbeta och nu mobiliseras flera hormoner och enzymer som behövs för att kroppen ska kunna omsätta maten till bränsle och byggstenar.

Bränslet förs in som enkla sockerarter genom tarmväggen. Ju kortare kolhydrater du äter, desto tidigare efter magsäcken tas de upp. Där, alldeles i början av tarmen, tillsätts mycket mer amylas från bukspottkörteln.

Om du vill ha snabb energi till blodet ska du alltså ta en druvsockertablett, dricka lite ljummet vatten och se till att vara stressad. Då får du maximal utdelning i förhöjning av blodsockret.

Samtidigt är det här förfarandet definitivt viktminskningens värsta fiende och överhuvudtaget väldigt ohälsosamt på sikt.

Så ska du äta för mer jämnt blocksocker

Vill du däremot få lägre effekt på ditt blodsocker ska du äta långa kolhydrater som finns i exempelvis ratatouille, bönsallad, råris och sötat fullkornsbröd — och äta i lugn och ro.

Fett i maten har det goda med sig att det gör magsäckstömningen lite långsammare. Om du börjar måltiden med att äta något fettrikt, exempelvis några nötter, och sparar på vätskan tar det mycket längre tid för sockret att nå fram till blodet. Det finns alltså både dåliga och bra källor till kolhydrater.

Vill du gå ner i vikt bör du givetvis vinnlägga dig om att få i dig bra kolhydrater, dra ner på det ohälsosamma sockret och maximera ditt långsiktiga energiintag. Vilket är detsamma som att hela tiden sikta på att hålla ett jämnt blodsocker.

Dela med dina vänner
Frukosten – dags att bryta fastan! - maj 30, 2014

[…] sådan frukost gör dig mätt och den har också de rätta proportionerna mellan fett, kolhydrater och proteiner. I samverkan lyfter de varandra och ger dig energi och dessutom gott om […]

Sköldkörtelhormon – hormonet som påverkar din ämnesomsättning - februari 18, 2015

[…] Effekterna av TH är många och inkluderar värmeproduktion och modifiering av omsättningen av kolhydrater; fett och protein. Ofta samverkar TH med andra hormoner i kroppen, däribland insulin och […]

Comments are closed