Måste det vara så förbannat jobbigt att gå ner i vikt?

Så undviker du extremfällorna

Föreställningen att vägen mot viktminskning och hälsa måste vara ett rent helvete är så vanlig att vi knappt reflekterar över den. Sannolikt är det också därför så många går upp i vikt efter att det där första viktmålet uppnåddes. Men måste det vara så? Finns det inga enkla vägar att undvika dessa bakslag? I detta inlägg visar vi hur du undviker "extremfällorna" och bryter den onda cirkeln. 

Vi går in med fel inställning – och får dåliga resultat

extremfallornaEtt stort problem när vi ska gå ner i vikt är att vi alltid verkar närma oss hela projektet ungefär som en jägare närmar sig lejonet, beredd på strid, beredd på att kämpa, slita och kriga.

Problemen med detta slags utgångspunkt är flera. Dels så kräver ett slags krigsmentalitet att vi hela tiden är taggade till tänderna, samt att vi lägger allt annat i livet åt sidan. Du känner säkert igen detta om du har bantat tidigare.

Hur du jämt är hungrig, trött och har nära till aggressionerna, bara för att nämna några vanliga symptom som följer i snabb-bantningens fotspår.

Men måste det vara såhär? Måste man ge sig in i ett känslomässigt krig och lägga allt annat åt sidan om man vill gå ner i vikt?

Du behöver äta mer, och oftare

Svaret på den frågan är nej, det måste man inte.

Tvärtom handlar hälsosam och bärkraftig viktminskning inte alls om att svälta eller att anamma några som helst extrembeteenden överhuvudtaget. Det är inte ens rekommenderat att du är hungrig när du ska tappa de där extrakilona.

Snarare är det viktigt att du äter ofta och äter dig mät flera gånger om dagen. Skillnaden gentemot din vanliga kost är dock att du nu ska äta rätt slags kost. Vilket helt enkelt innebär att du måste planera, göra ett kostschema, och kanske förbereda mat dagen innan så att du snabbt och enkelt kan få i dig rätt näring.

Planering är A och O

Rekommenderat är att äta mellan 4-6 gånger om dagen. Bättre att äta många mindre måltider, än att frossa en gång om dagen. Genom att äta regelbundet håller du ett jämnt blodsockerflöde. Vilket i sin tur gör att du känner dig pigg hela dagen och orkar både träna, jobba och vara aktiv i familjelivet.

Planering, kunskap och att inte tappa modet vid eventuella snedsteg är nyckeln till hälsosam och beständig viktnedgång. Så sätt dig ner och gör en plan där du får med dig alla element.

Dela med dina vänner