Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Snabbguide till att kickstarta GI-dieten

Så kommer du igång med Gi-dieten - ändra dina vanor i din egen takt!

GI-dieten är ett utmärkt sätt att gå ner i vikt. Faktum är de flesta skulle må mycket bättre och få mer energi av att äta mer "GI-balanserat". Sanna förklarar mer om hur du kan komma igång med denna omtalade metod.  

Det handlar om en balanserad kost

andra-kostenFör somliga är det inga problem att ändra sina kostvanor, men för de allra flesta är denna förändring belagd med en hel del frågetecken och svårigheter.

Men bara för att du ska förändra dina kostvanor och äta mer i enlighet med gi-dieten, så behöver detta inte innebära att du måste sluta med vissa livsmedel som du tycker om.

I vår värld är gi-metoden och till och med gi-bantning ingen ”förbudsdiet” – det är faktiskt tillåtet att äta allt. Det som ytterst är avgörande är att du äter i rätt mängder och balanserar din kost.

Alltså:en sund kost, eller om man så vill: en Gi-diet som du kan leva med i vardagen, innehållet mängder av olika livsmedel som du ska äta i lagom mängder.

Funderar du just ni på att börja ”äta GI” så följer här ett par punkter, eller 2 riktlinjer om man så vill, att tänka på.

1. Lägg om kosten till GI i din egen takt

Ett vanligt misstag när vi lägger om vår kost är att vi blir fanatiska. Att vi gör upp en ensidig meny som vi slaviskt måste följa under ett antal veckor. Det är förstås urtrist, omotiverande – och kommer möjligtvis leda till att du går ner i vikt på kort sikt.

Men sedan, när dieten är ”klar” och du börjar äta som vanligt igen, så går du upp alla kilon…och ofta mer därtill. Sluta med dessa dumheter genast!

GI-dieten handlar istället om att äta mer balanserat och få in en större relativ andel av livsmedel med lågt GI i din kost. Och sådana finns det tusentals att välja mellan! Du behöver heller inte ge upp dina matfavoriter helt.

Tanken är istället att du oftare – om de innehållet höga GI-värden – byter ut dem. Ska du börja med GI så rekommenderar vi att du gör förändringen stegvis. Börja exempelvis med att äta mer grönsaker och frukt, istället för vit bröd. Koncentrera dig på att få in denna rutin i vardagsmaten. Därefter tar du nästa steg.

2. Skapa delmål för kost och motion i vardagen

Det är alltid en kittlande tanke att gå ner i vikt snabbt – att ge ner i vikt på en vecka eller kanske gå ner 10 kg på en månad. Men de allra flesta som utför sådana dramatiska viktminskningar går sen upp i vikt igen. Filosofin bakom GI-dieten, eller GI-metoden, är snarare att förändra ditt kostbeteende i vardagen genom ökad kunskapen om dina livsmedel.

Ett bra sätt att integrera GI-metoden i din vardag är att sätta små delmål varje vecka som du ska uppnå. Även om det övergripande målet är att gå ner i vikt, så behöver du bryta ner detta mål i gradvisa åtgärder. Äta två frukter på förmiddagen, äta lite mindre kalorier under varje måltid, byta ut ditt vanliga ris mot basmati…och så vidare.

För dig som vill anamma det bästa med GI-metoden, samtidigt som du får massor av personliga tips, inspiration, recept och kostråd, rekommenderar vi att du tar en titt på Isodieten. En fantastiskt effektiv diet, enligt vår mening bäst i test bland dieter.

Dela med dina vänner