Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Få ut mer av din träning

Så äter du för att maximera ditt träningspass - 2 VIKTIGA tips

Säkert har du många gånger känt dig trött och hängig innan ett träningspass. Vilket ofta beror på två saker. Antingen har du ätit för lite under det senaste dygnet eller så har du ätit fel livsmedel. (Eller, i värsta fall, både och). 

Här följer 2 tips på hur du MAXIMERAR din träningspotential genom att äta rätt innan passet. 

1. Ät optimalt 24 timmar innan passet

kost-innan-traningEtt vanligt misstag är att man inte äter tillräckligt före träningspasset. Och du är inte ensam om detta. Bara för att man tränar och motionerar ofta innebär inte att man automatiskt har goda matvanor.

Många som tränar avslöjar tvärtom att de äter fel eller alldeles för lite. Det gör att de varken har glykogen eller blodsocker och när det tränar så kommer kroppen att hämta energi från muskelmassan.

Vilket såklart är fel, fel, fel. Det är inte bara resultatet som blir lidande, utan hela träningspasset blir en pina att tvinga sig igenom.

Sannolikheten att du tröttnar på att träna är därför mycket större om man slarvar med maten. Det tar tid att lagra tillräckligt med glykogen och därför är det viktigt att du äter regelbundet innan dit träningspass, inte minst ett dygn innan.

2. Ät inte direkt innan träningspasset

Ett tips för dig som vill bränna fett under ditt träningspass är att vänta ungefär 1,5-2 timmar efter maten innan du börjar träna. Meningen med detta är att maten du har ätit då har haft nog tid på sig att omvandlas till blodsocker, som sedan hunnit transporteras vidare till musklerna för att bilda glykogen.

Tränar du tidigare efter maten, låt säg en halvtimme, är sannolikheten stor att de höga blodsockernivåerna kommer att hämma din fettförbränning. Då gör du det lättare för musklerna att ta upp socker som energi istället för att frigöra fettet och använda det som bränsle.

Dela med dina vänner