Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Förbränner fett och bygger muskler 

Proteiner - din termiska vän när du vill få bort överskottskilon

Proteiner bygger muskler. En annan egenskap är att proteiner också får fart på din förbränning och ger en hög mättnadskänsla "per kalori". Perfekt för dig som vill få bukt med överskottsfettet och komma i bättre form. 

Så mycket proteiner bör du äta varje dag

fisk-proteinerProtein är din kropps byggstenar. Men proteiner är också en viktig energikälla för dig som vill gå ner och komma i form. Inte minst eftersom protein är det näringsämne som ger den bästa ”utfyllnadskänslan” och mättnadskänslan i relation till kalorimängden. Du kan med andra ord äta mycket proteiner och äta dig mätt och ändå hålla dig på låga kalorimängder.

Du som vill gå ner i vikt kanske nu börjar skissa på en diet som bara innehåller proteiner. Men det är ingen bra idé – en sådan diet blir alldeles för ensidig och det finns många studier som visat att ett överintag av proteiner kan skada dina njurar, samtidigt som proteinerna förvandlas till fett. Så, återigen, ät balanserat.

För dig som vill äta mycket proteiner under diet kan 1-2 gram proteiner per kilo-kroppsvikt vara ett bra riktmärke. Väger du 60 kilo ska du alltså ligga någonstans mellan 60-120 gram proteiner om dagen.

Den förbrännande effekten

Forskning har vidare visat att det verkar gå åt relativt mycket energi för att bryta ner och ta hand om proteinrika livsmedel. Man brukar kalla detta för den termiska effekten. För protein brukar denna uppgå till runt 20-30%. Rent konkret innebär detta att om du äter 100 kalorier i form av protein så återstår bara 70-80 kalorier som kroppen sen kan utnyttja. Resten försvinner i nedbrytningsprocessen.

För fett kan den termiska effekten vara noll och ingenting, vilket innebär att varje kalori utnyttjas när du äter fett. För kolhydrater brukar samma effekt ligga på runt 5-10 procent.

Vad är kvalitativa proteinkällor?

Det är också skillnad på protein och protein i termer av kvalitet. Vill du gå ner i vikt ska du primärt koncentrera dig på proteinkällor som vitt kött från fågel, fisk och skaldjur eller magert nötkött och magert vilt. Ägg är också en superb proteinkälla. En smidigt sätt att komplettera kosten med högvärdiga proteiner är att investera i ett bra proteinpulver.

Dela med dina vänner