Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Få bättre koll på din fettkonsumtion

Måste du utesluta allt fett ur maten för att tappa vikt?

I många fall sätter vi likhetstecken mellan fet mat och onyttig mat. Men fett behöver inte vara onyttigt. Tvärtom så behöver du äta fett, för att kunna förbränna fett. I den här artikeln reder vi ut begreppen. 

Det smakar ju så gott, så gott….

atafettFett är smakbärande. Och fet mat upplevs ofta som god delvis på grund av just fettets smakbärande egenskaper.

Särskilt mjölkfett ger en känsla av smakmässig tillfredsställelse, betydligt mer än vegetabiliska oljor, och där har vi kanske en av förklaringarna till varför den nordiska traditionen att använda grädde och smör i såser och andra smaskigheter är så beständig.

Den totala mängden fett som medelsvensken får i sig är enligt Livsmedelsverket för stor, så att minska på fettmängden i matlagningen kan vara ett bra sätt att minska sitt totala fettintag.

Dessutom är det i många fall gynnsamt att låta de omättade fettsyrorna ta större plats i fettkonsumtionen.

Ett bra sätt att åstadkomma detta är därför att minska mängden mjölkfett du brukar använda i din matlagning, och komplettera med en bra vegetabilisk olja, exempelvis olivolja eller rapsolja.

För att bränna fett, måste du äta fett

För att möjliggöra fettförbränning krävs det att kroppen får i sig fett via födan. Att utesluta fett ur maten resulterar i att kroppen stänger av sin fettförbränning — varför slösa med energi när energin är på väg att ta slut?

Kroppen har sinnrika systern för att känna av både storleken på sina fettdepåer och mängderna av fett som cirkulerar i blodet, och kan reglera energiförbrukningen därefter. Dessa system är livsviktiga för organismen.

Om blodfettsnivån är för låg tolkas detta som ett tecken på energibrist och du känner av det i form av hunger. (Det ska dock nämnas att signalsystemen kring hunger- och mättnadskänslor är mycket komplexa och innefattar långt fler faktorer än bara blodfettsnivå.)

Förutom att tjäna som en mycket god energikälla för fett med sig en möjlighet för kroppen att kunna tillgodogöra sig de fettlösliga vitaminerna, A, D, E och K. Utan fett kommer kroppens upptag av dessa viktiga komponenter att bli mindre effektivt.

Video: Doktor pratat om fettets goda egenskaper för hälsan (engelska)

Undvik den onda cirkeln

Organismens andra ben är helt enkelt fettförbränningen som sådan. Att använda fett som energi gör att kroppen kan spara annan värdefull energi, nämligen muskelmassan. Om du slutar att äta fett kommer din kropp inte fortsätta att använda fettdepåerna som energi, utan kommer att bryta ned din muskelmassa istället.

Det gör dig svagare och sänker automatiskt fettförbränningen, eftersom muskler helst livnär sig på just fett. Ju mindre muskelmassa du får, desto mindre fett gör kroppen av med.

Du kan läsa mer om denna onda cirkel i inlägget varför kvällspressens bantningsmetoder inte fungerar.

Fett bör ingå i din kost

Det är inte bra att helt utesluta fett ur kosten, delvis för att många ämnen kräver fett för upptag och för att kunna produceras. Fettsyror utgör ju viktiga komponenter i kroppens övriga ämnesomsättning, där produktion av hormoner, cellmembran och många livsviktiga antioxidanter ingår.

Alltså måste fett ingå i kosten även om du vill bli av med fettväv från kroppen.

Dela med dina vänner