Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

En vanlig läsarfråga

"Kan jag dricka alkohol om jag vill gå ner i vikt?" 

Det är en av våra mest återkommande läsarfrågor. "Är det okej att dricka alkohol under dieten?". Martin ger svaret. 

Ja eller nej?

Det finns ett rakt svar på denna fråga. Nej. Du bör undvika alkohol om du ska gå ner i vikt.

drickaolEtt mer nyaserat svar är att alkohol har flera egenskaper som är negativa för en effektiv viktminskning. Vilket inte innebär att du går upp flera kilo om du unnar dig ett par öl eller ett par glas vin på lördagskvällen.

Fanatism har aldrig lett till något gott, och älskar du att njuta av goda viner på helgen, så ska du förstås inte ta bort detta nöje helt. Glädje i livet är nyckeln till en viktminskning och hälsa som varar på sikt. Däremot så ska du inte gå omkring och tro att alkohol gör något positivt för din vikt – det är nonsens. Vi ska strax förklara varför.

Alkohol retar din aptit

För det första står det bortom allt rimligt tvivel att alkohol är rena bränslet för din aptit. Det är till exempelvis ingen tillfällighet att flera restauranger serverar en gratis ”apertif” – eller som det heter på svenska: aptitretare – innan du börjar äta. Alkohol retar helt enkelt aptiten och gör så att du vill äta mer.

Det mest troligen ligger i att alkoholen trubbar av och bedövar dina naturliga mättnadskänslor, samtidigt som det sänker ditt blodsocker. Vilket är detsamma som är trigga igång kroppens instinkter att äta mera.

Högt energiinnehåll

Alkohol har också ett extremt högt energiinnehåll i förhållande till sin densitet. Alkohol kan alltså fylla din kropp med kalorier samtidigt som du fortfarande känner dig hungrig. Detta eftersom alkohol är sprängfyllt med socker. Under en vanlig partyhelg kan man få i sig nästan hälften av det totala kaloriintaget från bara alkohol.

Som vi inledningsvis nämnde ska du inte bli fanatisk. Unna dig en öl eller ett glas vin om du måste under din diet. Men undvik stora mängder.

Dela med dina vänner