Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

Intressanta näringsämnen 

Jod och Järn - Duon som sätter fart på din fettförbränning

Det är inte bara svett som får fart på din fettförbränning. Forskning har visat att både jod och järn är nödvändiga för att du ska kunna bränna fett överhuvudtaget. 

Aktiva ämnen i din förbränning

jarnrik-matJod och järn är två spårämnen som förekommer synnerligen sparsmakat, åtminstone vad gäller absoluta tal, i din kropp.

Under hela ditt liv behöver du endast ett par gram jod, och uträknat per dag inte mer än 150 mikrogram. I våra kroppar finns inte mer än 25 milligram att denna mineral. Andelen av mineralen järn är högre, men likväl inte mer än ett gram.

Men trots sin litenhet är både dessa mineraler väldigt aktiva – och viktiga – i kroppens fettförbränningsprocess. Forskning har tvärtom visat att både jod och järn är nödvändiga för att du ska kunna bränna fett överhuvudtaget.

Man kan också vända på resonemanget och peka på att många människor är överviktiga och lider av fetma med anledning att de har brist på järn och jod och sin kropp – eller har lidit brist på dem under en längre tid.

Jod – livets frö

Under den mänskliga evolutionens gång förvandlades spårämnet jod till en rot till alla liv. Idag ingår jod till två tredjedelar i sköldkörtelhormonet tyroxin, som är vår ämnesomsättnings motor. Alla celler i din kropp påverkas av jodhormonet tyroxin och får det bränsle som de behöver från fettcellerna.

Har du brist på jod eller tyroxin går dina celler på sparlåga och behöver därtill minre fettbränsle.

Järn är nödvändigt för fettförbränning

Vad behövs för att något ska förbrännas? Syre naturligtvis. Och syre transporteras av dina röda blodkroppar som i sin tur är beroende av järn för att fungera. Du har säkert hört att det är ohälsosamt med järnbrist, och detta tillstånd kan leda till trötthet och orkeslöshet.

Vilket är helt riktigt. En dåligt syresättning i blodet gör att din fettförbränning går på sparlåga.

Och faktum är att det finns människor som blir överviktiga för att de har brist på järn i blodet. För att få tillräckligt med järn i din kost behöver du äta mycket bladsallad, råkost, gröna grönsaker som spenat, broccoli, mangold, böner, ärtor och linser. Även ägg och fullkornsprodukter är relativt rika på järn.

Dela med dina vänner