Mera motion VS tidsbrist

FÅ KOLL PÅ motionsmöjligheterNA i din närmiljö

"Jag skulle gärna motionera mer, men jag hinner inte". Känner du igen det argumentet? Tidsbrist anges ofta som en anledning till varför vi inte rör på oss mer. I det här inlägget ger vi ett tips på hur du kan använda din närmiljö för att få loss värdefull tid - och komma ur soffan oftare. 

Hur du hanterar bristen på tid

För många som vill gå ner i vikt brister det i rörelsen från tanke till handling. Det är helt enkelt där motivationen tryter eller kunskapen brister, och att komma i form blir mer ett slags ständigt projekt på pappret, istället för något man utför. En stor del av stagnationen beror på att man inte hittar några vettiga förändringsstrategier.

motionsmojligheterEn viktig förändring att utföra om man vill gå ner i vikt inbegriper att öka på den fysiska aktiviteten i vardagen. Och här gäller det att överkomma de hinder som finns. Det vanligaste är tiden. Det visar undersökningar, där icke-motionerade individer anger ”jag hinner inte” som svar på frågan varför de inte motionerar.

Få koll på dina möjligheter

Frågan blir därför hur man skapar rum för att motionera?

En viktig del i detta handlar om att kartlägga de möjligheter till motion som finns i ditt närområde. Det kan vara vad som helst som du kan utnyttja för att verkligen komma igång, börja motionera, och gå ner i vikt.

Frågan dig själv: vilka resurser och anläggningar finns tillgängliga i närmiljön? (exempelvis gym, fotbollsplaner, simhall, promenadstråk, joggingslingor). Men att komma i form handlar också om att få socialt stöd att lyckas, varför det kan vara relevant att fråga sig: Vem mer i min närhet skulle vara intresserad av att motionera tillsammans med mig?

Om du känner till ditt närområde så motionerar du mer…

Och varför ska du bemöda dig med att göra det här? En viktig orsak är, som jag nämnda inledningsvis, att få loss värdefull tid och göra det enkelt att börja motionera. Forskning visar till exempels att människor som är medvetna om vilka möjligheter som finns i deras närmiljö är mer aktiva än människor som inte känner till terrängen.

En studie från USA visade exempelvis att de individer som visste om att det låg en populär cykelled i närheten av hemmet var mer aktiva än de som inte kände till det.

Följaktligen kan det vara bra att känna till möjligheterna till motion i sin närmiljö, inte minst om du planerar att få bort de där extrakilona du länge burit på.

Bra med flera alternativ

Det har också visat sig vara bra att ha flera alternativ om man vill lyckas öka det fysiska aktiviteten. På så vis kan du också bli mer flexibel, och din viktminskning och ditt förändringsarbete kommer inte att så och falla med gymmets öppettider eller att simhallen har stängt för säsongen.

Tips: läs också vårt inlägg om 8 perfekta träningformer

Dela med dina vänner