Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

6 smarta tips

viktras på en vecka? Så gör du! 

Är det möjligt att gå ner i vikt på en vecka? Absolut! Beroende på din insats under veckan och dina förutsättningar kan du tappa någonstans mellan 1-5 kg på en vecka - kanske mer om du är riktigt ihärdig (och har många "överskottskilon".)

Jag vill dock påpeka att ett snabbt viktras på en vecka inte är att rekommendera för dig som är ute efter långsiktiga och hållbara resultat. Det är heller inte det bästa för din hälsa, då extrembantning stressar dig kropp på alla sätt. Samtidigt vet vi att det finns tillfällen i livet, exempelvis inför ett bröllop, en viktig fest eller liknande, då vi vill visa upp oss från vår bästa sida.

Här följer därför 6 Tips för att gå ner i vikt på en vecka.

1. Skruva upp fettförbränningen på max!

 Vill du gå ner i vikt på en vecka behöver du skruva upp din fettförbränning till maxgrader. Och det finns flera sätt att boosta fettförbränningen ordentligt, men huvudvägarna brukar vara följande 2: äta rätt kost och öka aktiviteten.

Ett smart sätt att få igång fettförbränningen via kosten är att fokusera lite extra på livsmedel som sätter igång termogenesen. Termogenesen är den "process" i din kropp som håller dig varm och ser till att du förbränner fett. Genom att konsumera livsmedel som ger termogenesen extra tryck skruvar du samtidigt upp kroppens naturliga förbränningsmotor. Det finns flera livsmedel som ökar din fettförbränning, några av de vanligaste är starka kryddor såsom chili, men också grönt te och koffein.

Öka aktiviteten

Att öka aktiviteten kräver kanske inga närmare förklaringar. Det innebär helt enkelt att du måste röra på dig mer. Har du bara för avsikt att gå ner i vikt på en vecka, så är alla kaloriförbrännande aktiviteter viktiga. Promenader, jogging, cykling, simning, fotboll, tennis - allt som bränner kalorier ska du försöka göra så mycket som möjligt av.

Men tänk smart. Det är din sammanlagda aktivitetsgrad under en vecka som kommer att ge dig ett bra slutresultatet. Är du otränad så är det exempelvis ingen bra idé att ge sig ut i joggingspåret under flera timmar. Det kommer sannolikt mest att leda till brutal träningsvärk, samt att du får svårt att röra dig under resten av veckan. Fördela därför dina aktiviteter på ett smart sätt under hela veckan och var aktiv!

2. Ät mycket proteiner

Proteiner är musklernas byggstenar. Samtidigt innehåller väldigt lite energi. Alltså: om du äter mycket proteiner i förhållande till kolhydrater och fetter (som är väldigt energirika/kaloririka) kommer du tvinga din kropp att använda sina egna energireserver som bränsle, och du kommer följaktligen att tappa i vikt. Äter du mycket proteiner så sparar du dessutom dina muskler under viktnedgången i högre grad. Vitt kött (exempelvis kalkon och kyckling), ägg och bönor är proteinrika livsmedel. Men det kan också vara en god idé att investera i ett bra proteinpulver

3. Ät lite fett av bra kvalitet

Många som försöker gå ner i vikt kämpar med att äta så lite fett som möjligt. Men det är inte att rekommendera. Modern forskning har visat att vi måste äta fett för att kunna bränna fett. Om du tar bort all fett ur din kost kommer nämligen din kropp att ställa in sig på "svält" och göra allt för att behålla det fett som finns att tillgå. Vilket resulterar i att din kropp istället hämtar bränsle från andra källor, såsom dina muskler.

Detta är förstås inte bra. Därför ska du bemöda dig med att alltid se till att äta en viss mängd fett från kvalitativa fettkällor. Undvik mättat fett och transfetter och ät istället nyttiga fetter från Avokado, Kallpressad rapsolja eller nötter. 

4. Drick vatten

Överdriv inte, det är inte bra att dricka för mycket vatten. Runt 6-12 glas om dagen är rekommenderat, men givetvis behöver du dricka mer vatten om du tränar.

5. Sov!

​Det låter kanske konstigt, men ska du tappa i vikt och förbränna fett så är det extremt viktigt att du sover ordentligt, minst 8 timmar, varje natt. Det är under sömnen som din kropp återhämtar sig, renar sig, rensar bort stresshormoner och annat som kan stoppa upp din viktminskning.

6. Prova "The 3 Week Diet" 

The 3 Week Diet är vetenskapligt baserad viktminskningsprogram som hjälper dig att gå ner i vikt snabbare än något annat program.

Riktvärdena är runt 5-15 kg på tre veckor, men det vanliga är att man går ner 40-60% redan första veckan.

Så med detta program är det möjligt att tappa massor av kilon på 7 dagar. 

​Läs mer om the 3 Week diet på den här sidan