Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Myt eller sanning?

Frukosten - ÄR DET VERKLIGEN DAGENS VIKTIGASTE MÅL? 

"Frukosten är dagens viktigaste mål". Det har du säkert hört massor av gånger. Men stämmer det? Och varför är det i så fall viktigt att äta frukost? 

Viktig energipåfyllning efter fastan

Med frukosten bryts nattens fasta (jämför med engelskans ”breakfast”). Kroppen har varit utan mat sex—åtta timmar och när vi vaknar är det viktigt att fylla på med ny energi, annars går blodsockret ner ytterligare vilket kan leda till att man äter alldeles för mycket senare under dagen.

Det är bland annat därför som de flesta experter på kost och hälsa kallar frukosten för dagens viktigaste måltid. En bra tumregel är att äta frukost inom en timme efter att man har vaknat.

Du blir smartare av frukost

frukostDet har visat sig att vi blir ”smartare”, mer koncentrerade och kan bättre utnyttja vår fulla kapacitet både fysiskt och mentalt om vi äter frukost.

Vi får bättre tankeförmåga och blir mer kreativa. Undersökningar visar till exempel att elever som startar dagen vid frukostbordet får högre prestationsförmåga och bättre betyg än de som inte ätit frukost.

Tumregel: ungefär 1/4 av dagsbehovet

Frukosten ska helst ge en fjärdedel av dagens behov av energi. En perfekt frukost kan bestå av fiberrika flingor eller müsli med mjölk, fil eller yoghurt; en smörgås med lättmargarin, ost, skinka eller leverpastej; frukt eller grönt, till exempel tomat, gurka, paprika, frukt eller juice; en kopp kaffe eller te.

En sådan frukost gör dig mätt och den har också de rätta proportionerna mellan fett, kolhydrater och proteiner. I samverkan lyfter de varandra och ger dig energi och dessutom gott om vitaminer.

Ger stabilare blodsocker

Om du äter frukost på detta sätt så hamnar ditt blodsocker på en bra nivå och du blir mindre hungrig på förmiddagen. Men som du säkert vet är det inte alla som äter frukost på det sättet. Den allra vanligaste frukosten i Sverige består av en kopp kaffe och en ostmacka. En sådan frukost innehåller tyvärr alldeles för lite näringsämnen för att göra nytta. Så se till att få en bättre start än så.

Är du morgontrött kan du exempelvis förbereda frukosten kvällen innan. Eller välja livsmedel som är enkla att göra i ordning på morgonen.

Dela med dina vänner