Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Få stenkoll på din....

Fettförbränning - Ultimata guiden till att bränna fett

Fettet är lagrat i dina fettceller som sitter bland annat mellan huden och musklerna (”underhudsfettet”), samt runt organen.

Själva förbränningen av fettet sker framförallt i dina muskler och organ. Lite enkelt kan man sägas att fettet lagras på ett ställe (i fettcellerna) och förbränns på ett annat (i dina muskler). Detta innebär sålunda att fettet måste frisättas och transporteras innan det kan förbrännas.

Hur frisätts fett? (ergo: hur börjar fettförbränning?)

Det krävs ingen knivskarp slutledningsförmåga att förstå att en ökad fettförbränning innebär en ökad frisättning av fettsyror. Denna styrs till stor del av din energiförbrukning och av vad du äter. Ökar du din aktivitet, exempelvis börjar träna, så kommer du att frisätta mer fettsyror, men också om du ändrar din kosthållning till exempelvis färre kalorier.

Även när du vilar har du en viss mängd fria fettsyror i blodet, men givetvis mindre än under träning och aktivitet.

Mitokondrierna – här bränns fettet!

Själva förbränningen av fettet sker i kroppens mitokondrier. Men för att förbräninngen ska ske krävs att mitokondrierna vill ta upp fettet och bryta ner det. Hur effektiv denna förbränning blir, det vill säga hur stor andel mitokondrierna vill förbränna av fettet, kan man påverka via sin kost, men också genom effektiva kosttillskott.

Går det att bränna fett på särskilda kroppdelar?

kroppsdelarDet finns bara ett korrekt svar på denna vanliga fråga: NEJ! Det går inte att bränna fett på bara vissa kroppsdelar, eller ”punktförbränna” som det också kallas.

När du bränner fett tas det nämligen från alla fettceller som du bär på. Visserligen kan olika hormonella processer göra att vissa kroppsfettdepåer släpper ifrån sig mer fett än andra, men själva fettförbränningen sker alltid i hela kroppen samtidigt.

5 Källor till supereffektiv förbränning

1. Bra kondition

En bra kondition är modern till all fettförbränning. Och det enda du egentligen behöver veta är att ju bättre kondition du har, desto bättre är också din förmåga att bränna fett. Och detta gäller inte bara när du tränar, utan även i vila. En person som har bra kondition bränner mer fett i vila än en med sämre. En bra kondition innebär att du har en bra syretillförsel till dina muskler och eftersom syre är nödvändigt för att bränna fett kommer en bra syresättning att boosta avändadet av fett som bränsle.

Du kan läsa mer om hur träning och motion påverkar din förbränning i det här inlägget och om bieffekterna av en stillasittande livsstil i det här inlägget.

2. Mer muskler

Det är i musklerna som fettförbränningen sker till största del. En ökad muskelmassa, exempelvis via styrketräning, kommer därför att kräva en större energiförbrukning, alltså fettförbränning, under dygnets alla timmar.

3. Rätt kost

För att du ska bränna fett så måste du först och främst frigöra fettsyrorna i blodet. En källa till att frigöra fettsyror och skapa förutsättningar för effektiv fettförbränning är att äta rätt kost. Vad som är ”rätt kost” är förstås en stor fråga att svara på, men innebär i korthet ett välbalanserat intag av högvärdiga proteiner, kolhydrater med lågt GI, rätt fetter som balanserar halterna av Omega-6 och Omega-3, samt riktligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter från frukt och grönsaker. Därutöver är det också viktigt att äta rätt mängd kost (rätt mängd kalorier).

4. Rätt kosttillskott

Kosttillskott ska aldrig ersätta en välbalanserad kost, utan ses som hjälp på vägen och ett komplement till din kost. Vi rekommenderar att du investerar i ett bra proteinpulver, omega-3, men även tar en titt på de fettförbrännings-produkter och bantningsmedel som vi rekommenderar på den här sidan.

5. Boosta Termogenesen

Termogenesen är ett annat ord för ”värmealstring” eller ”värmeproduktion”, och fungerar som ett slags energikostnad för din kropp. Termogenes är alltså den funktion i kroppen som håller dig varm. Forskning har visat att en adekvat termogenes också är viktig för att bränna kroppsfett. överviktiga har ofta en nedsatt termogenes. Vad som är intressant i sammanhanget är att du kan ”boosta” din termogenes, alltså sätta igång förbränningen, genom olika livsmedel – framförallt kryddor. Exempelvis har chili, grönt te, Koffein och B-vitaminer förmåga att öka termogensen.