Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Den enkla sanningen 

Hälsotipset nummer 1 - dra ner på det raffinerade sockret. 

Att minska på mängden socker du får i dig varje dag är inte speciellt svårt. Samtidigt kan det ge stora hälsovinster och öppna vägen för att nå din målvikt. I det här inlägget berättar Sanna hur du går tillväga.   

Den dolda faran

mindre-sockerEtt av de allra mest vanliga och viktiga hälsotipsen för vem som helst i vårt västerländska samhälle är att äta mindre socker.

Och att minska sockerkonsumtionen är inte så speciellt svårt. Det första man behöver göra är att kartlägga från vilka livsmedel man äter varje dag som innehåller mest socker. Faktum är att mycket av det socker vi får i oss varje dag inte är ”explicit” utan dolt i olika livsmedel och produkter.

Eller såhär: de senaste 20-30 åren har vår gemensamma sockerkonsumtion i Sverige ökat dramatiska, men vi köper för den sakens skull inte mer strösocker. Nej, det är exempelvis i form av godis, läsk och diverse halvfabrikat och beredda livsmedel som vi får i oss allt detta onödiga extrasocker.

Byt ut läsken mot vatten!

Bara genom att byta ut läsken och de köpta safterna mot vatten kan många minska sin sockerkonsumtion med dramatiska procent. Och det måste inte nödvändigtvis vara tråkigt eller smaklöst att dricka vatten. Exempelvis kan du köpa smaksatt mineralvatten, eller smaksätta det själv med citron, apelsin eller andra frukter och bär.

Strunta i halvfabrikatet

En annan stor sockerkälla är våra färdigberedda livsmedel samt de så kallade halv-och helfabrikaten. Testa själv att läsa på innehållsförteckningen på dessa produkter och du kommer att förvånas över hur mycket tillsatt socker som finns i vanligt bröd, yoghurt eller frukostflingor.

Byt ut sockret mot nyttigare alternativ

I maten du tillreder själv kan du exempelvis byta ut sockret mot minst lika smakrika alternativ såsom flytande honung, farinsocker eller fruktsocker. Ett annat viktigt sätt att balansera sötsuget och intaget av socker är att äta mer frukt och grönsaker. Då får man dessutom i sig nyttiga antioxidanter och viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen.

Vad är meningen med att dra ner på sockerkonsumtionen?

Det finns massor av olika hälsovinster att inkassera genom att dra ner på socker i kosten. En av de mer aktuella för vår egen del är viktminskning. Socker innehållet massor av energi och kalorier, och får blodet att fullkomligt pumpa av insulin, vilket dessutom påverkar fetman.

Genom att dra ner på socker kan du alltså både gå ner i vikt och få bort överflödsfett. Dessutom kommer du att må bättre då ditt blodsocker kommer vara mer i balans.

Dela med dina vänner