Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Atikins, 5:2, GI...vad är vad?

4 Dieter - Guide till de mest effektiva & Populära Dieterna

Idag finns det massvis med olika dieter och program för viktminskning. Kanske har du hört talas om GI-metoden, LCHF-metoden, Atkinsdieten, 5:2-metoden..och så vidare. En vanlig fråga till oss är vilken av dessa dieter som fungerar ”bäst”.

Och det finns bara ett uppriktigt svar på en sån fråga. ”Det beror på dig själv”. Vilken eller vilka dieter som kommer fungerar för just dig är helt upp till dig själv att avgöra. Det är också detta som är utmaningen. Att hitta en diet som passar din livsstil och dina speciella förutsättningar.

Därför kan det vara bra att läsa på om de olika dieterna och försöka bilda dig en uppfattning om vad de innefattar.

1. 5:2-metoden – fastan som erövrade världen

5:2 dieten blev omtalad efter tv-dokumentären ”Eat, Fast & Live longer” som sändes i augusti 2012 på BBC2 (i Sverige på SVT den 25 mars 2013). I dokumentären provar journalisten Michael Mosley dieten under 9 veckor, vilket resulterar i en viktnedgång på 9 kg samt förbättrade kolesterol- och blodsockervärden.

Grunden i 5:2 dieten är enkel. Du fastar 2 dagar i veckan, och äter som vanligt 5 dagar i veckan. Exakt hur många kalorier du stoppar i dig under fasta och vanliga dagar är individuellt, men som riktmärke brukar cirka 500-700 kalorier under fasta och 2000-2500 kalorier under vanliga dagar anges.

Att 5:2 dieten fungerar råder det inget tvivel om. Det är ju fullt vetenskapligt bevisat att om du ligger på underskott vad gäller kaloriintaget, så kommer du att gå ner i vikt. Det är också enkelheten som är denna diets styrka. Lite fokus läggs på vad man ska äta; det kan man göra som man vill med, bara man håller sig inom kaloriramarna, och sköter fastan.


Eat, Fast & Live Longer HD by limoslight

2. Atikens-metoden – en långkörare

Atkins-dieten går ut på att kontrollera den mängd kolhydrater man äter, och har i detta avseende likheter med exempelvis GI-metoden och LCHF-metoden. Atkins-metoden har fått sitt namn efter upphovsmannen Robert C Atkins som var specialist på hjärtsjukdomar och grundare av Atikins Center för Complementary Medicine i New York.

Själva Atkins-metoden är uppdelad i 4 faser. Hur mycket kolhydrater du får äta beror på i vilken fas du befinner dig. I första fasen äter man 20 gram kolhydrater per dag, under cirka 2 veckor. Därefter får man successivt äta mer kolhydrater, förutsatt att man tappat i vikt.

I fas två och tre äter man någonstans mellan 40 och 60 gram kolhydrater per dag. Men detta ökade intag av kolhydrater förutsätter alltid att man fortsätter tappa i vikt.

Att nå fas 4 i Atikins-dieten innebär att du nått din målvikt, och då gäller det att hitta sin egen personlig balans vad gäller intaget av kolhydrater. Hur många gram detta innebär per dag beror helt på din ämnesomsättning, ålder, hur aktiv du är och så vidare.

Att vänja sig av med snabba kolhydrater

En viktig del i atkins-dieten är att vänja sig av med det vita sockret, alltså de snabba kolhydraterna i vår kost. Snabba kolhydrater är mest förekommande i vitmjölsprodukter och socker. Vilket innebär att du inte ska äta ljust bröd, kakor, vanlig pasta eller annan mat med tillsatt socker. Du kan läsa mer om dessa produkter i det här inlägget.

Till varje måltid äter man mycket protein i form av kyckling, kalkon, fisk, ägg, ost eller andra mejeriprodukter, samt en variation av nyttiga fetter, exempelvis från extra virgin olivolja, kallpressad rapsolja, solrosolja eller smör. Det är viktigt att påpeka att man absolut inte ska äta fettsnålt under Atkins-dieten. Fett anses behöva för att gå ner i vikt – och bränna fett.

Dricka mycket vatten under Atkins-metoden

Att dricka mycket vatten varje dag är en annan viktig bas i Atkins-metoden. Minst 8 glas vatten om dagen gäller, men du kan också dricka te, örtte, koffeinfritt Kaffe och klar buljong.

3. GI – metoden = Hålla koll på blodsockret

GI-metoden är sannolikt den mest praktiserade av alla dieter i Norden. GI betyder Glykemiskt index occh är ett mått på hur snabbt blodsockret höjs efter en måltid, samt en indirekt mått på hur mycket insulin som kommer att frigöras eftersom mängden insulin i blodet är kopplat till hur mycket glukos det finns.

GI mäts i en skala från 1-100, där 100 står för det högsta Glykemiska indexet. I praktiken är vit bröd satt till 100: detta kommer allså att stimulera till en större insulinutsöndring än ett livsmedel med ett lägre GI (som exempelvis böner eller havgregrynsgröt).

Själva begreppet Glykemsikt index myntades av professor David Jenkins, och var ursprungligen avsedd att hjälpa diabetiker få koll på insulinnivåerna. En diabetiker som lärde sig använda GI-metoden fick en mycket bättre koll på sitt blodsocker, och därmed en chans att förbättra sin hälsa. Men eftersom mycket av vår övervikt och våra hälsoproblem överhuvudtaget har sitt ursprung i att vi äter alldeles för mycket vitt socker (alltså livsmedel med för högt GI) har GI-metoden blivit en populära diet för vem som helst som vill äta mer hälsosamt och tappa sina överflödskilon.

Du kan läsa mer ingående om GI-metoden här.

4. LCHF – dieten. Low Carb, High Fat (Lite kolhydrater, mycket fett)

LCHF-dieten går ut på att äta livsmedel med låg andel kolhydrater och mycket naturliga, högkvalitativa fetter. Själva filosofin bakom LCHF går ut på att blicka tillbaka och fokusera på den mat som människosläktet är uppvuxen på; vilket är just föda med hög andel fetter och låg andel av raffinerade, snabba kolhydrater.

Tanken är helt enkelt att maten som människan är uppvuxen på och har ätit under tusentals år, också är den mat som är bäst för oss; den av alla dieter som vi är ”anpassade” att äta rent fysiskt, kroppsligen.

Några av de viktigaste grunderna i LCHF är:

  • Människan är köttätare. Vi har ätit kött och fisk i alla tider och att sluta äta dessa basingredienser kan skapa hälsoproblem.
  • Människan äter idag för mycket snabba kolhydrater och processade fetter. Detta bör vi undvika.
  • Människan mår bra av att äta fett av hög kvalitet. Här gäller framförallt att få balans mellan Omega-3 fetter och Omega-6 fetter.
  • Människan behöver äta mycket proteiner.