Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

Så kommer du igång med vardagsmotionen

Sluta krångla till allt så f-bannat! (...det enkla är det svåra)

I det här inlägget tittar vi närmare på viktiga saker såsom inspiration och vardagsmotion. Det finns nämligen massor av smarta sätt att bränna extra fett i vardagen och få in mer motion i dina "vanliga" rutiner. Och det behöver inte vara så svårt. Tvärtom är det de enkla aktiviteterna du gör varje dag som ger stora resultat. 

Vill du komma i form? Då ska du äta nyttigare och träna mer…

grundlaggandeJa, du har hört det där förut. Om man vill komma i form så är det ”bara” att äta bättre och träna mer.

Och visst, det stämmer. För att komma i form så måste du på något sätt påverka din kropp i rätt riktning.

Men vad man som ”nybörjare” bör veta är att det finns massor av olika sätt att motionerna och att alla faktiskt kan träna, oavsett ålder eller tidigare erfarenheter. Utmaningen ligger i att hitta en motionsform som passar din personlighet och nuvarande kondition.

Det är också viktigt att förstå att för att orka träna måste du träna. Det finns ingen genväg här. Vill du ha mycket snabbare resultat än du får genom att enbart lägga om kosten på det sätt vi redan har behandlat är det motion du ska ägna dig åt.

Snabba resultat för nybörjare

Resultaten för en nybörjare låter inte heller vänta på sig. Snabbt kommer du att märka att kroppen lär sig hur den ska arbeta. På bara några veckor har dina fettdepåer minskat märkbart, och efter någon månad, om inte förr, kommer du att kunna öka arbetsbelastningen gradvis. Men det är naturligtvis ditt val.

Kroppen är byggd för att få röra på sig och därför kommer rörelse också att medföra hälsa och välmående. Dessutom förbränner kroppen mer energi ju mer muskler den är begåvad med, och belastningsträning stärker dessutom skelettet. Det gör att det är ett mycket smart drag att komplettera en bra kosthållning med motion.

Det första steget är att öka din vardagsmotion.

Tips 1: Öka din vardagsmotion!

  • ta trapporna ett par våningar istället för hissen
  • gå i rulltrapporna
  • kliv av bussen en hållplats tidigare
  • ta cykeln istället för bilen till affären
  • ta en kvällspromenad runt kvarteret ett par gånger i veckan

Tips 2: Ola Skinnarmo ger sina bästa råd för att få in mer motion i vardagen

Nästa steg: dax för ”planerad” motion

När du inte längre ser vardagsmotionen som en utmaning är det dags att gå vidare till planerad motion. Den bör påbörjas när du känner att du vill göra snabbare framsteg, men kom ihåg att skynda långsamt! Har du en gång påbörjat införlivandet av en ny vana, bör du fortsätta med den tills du har den!

Att promenera eller jogga runt ett motionsspår är en mycket bra form av planerad motion. Cirka 30 minuters sammanhängande motion per vecka är lämpligt att börja med när du är redo för att vänja dig vid regelbunden motion.

Ta med dig en vän – det är alltid roligare med sällskap

Försök få med dig en vän om du inte vill ge dig iväg själv. Många tycker att det blir roligare med sällskap, medan andra föredrar att koncentrera sig själva på det de gör. Det finns också andra former av motion som är bra. Line dance, tai chi, yoga, stavgång, gympa, simning, gummibandsträning.

Du som väljer att ta med dig sällskap i det här projektet ska dock vara införstådd med att det är du. som är viktigast här. Om din partner börjar halka efter eller kommer med ursäkter för att inte fullfölja era planer och på andra sätt sinkar dig, gör du bäst i att byta sällskap eller fortsätta ensam. Du kan läsa mer om detta i 3 tips för dig som saknar motivation att motionera.

Låt ingen annan stjälpa dig.

Dela med dina vänner