Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Så boostar du ämnesomsättningen!

Bränna fett när du vilar? Skaffa dig en bra kondis

Du har säkert hört att vissa personer har en "hög ämnesomsättning" som gör att han eller hon inte går upp i vikt. Men vad är egentligen god ämnesomsättning - och hur får man den? Sanna reder ut sanningar och myter om denna egenskap.

En effekt av bra kondis

vila-forbranningEn hög ämnesomsättning är framförallt en konsekvens av bra kondis. En bra kondition ökar blodets syreupptagningsförmåga, vilket i sin tur leder till att din kropp kan förbränna energi hög takt. Och så enkelt är det faktiskt.

Ju bättre kondition du har, desto mer fett kommer du att förbränna, även när du vilar.

Tvärtom leder en dålig kondis till låg ämnesomsättning och en sämre fettförbränningskapacitet.

Fettförbränning när du sover

Ett par joggingpass i veckan eller månaden bränner alltså inte bara energi under tiden som du rör på dig, utan även när du vilar i form av bättre grundkondition. Människor som motionerar har även högre ämnesomsättning och fettförbränning när de sover!

Och genom att höja vår förbränning bidrar motion också till att balansera det energiöverskott som vi då och då får i oss via maten. Båda dessa faktorer är förstås viktiga om du vill gå ner i vikt. Och vill du gå ner i vikt snabbt, finns det inget bättre sätt än att öka motionsgraden samtidigt som du äter mer nyttigt.

Större muskler slukar mer energi

Motion gör också musklerna större, mer energislukande och ökar din förmåga att använda fett som energi (fettförbränning). Förutom detta finns det givetvis mängder av fler argument varför en bra grundkondition är ett av dina bästa verktyg för en god hälsa och vikt. En viktig sak om du vill börja motionera mera, men inte vet hur, är att prova olika motionsformer och sedan välja en som du tycker är rolig.

För hur konstigt det än låter kan det vara underbart att motionera, många finner både ro och skönhet i att få röra på kroppen. Bemöda dig med detta, för om du hittar en träningsform som du tycker är kul kommer du sannolikt att vilja göra den om och om igen.

Vid sidan om motion finns det såklart flera andra faktorer som påverkar din fettförbränning. Kosten är en annan viktig del. Vill du läsa mer om kosttillskott, kan du kolla in vår sida om just kosttillskott fettförbränning. Läs också mer på vår sida om proteinpulver och kosttillskott på nätet.

Dela med dina vänner