Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Smarta tips som gör stor skillnad! 

4 enkla Steg - så håller du ett jämnt blodsocker och ökar din fettförbränning hela dagen

Det finns massor av vinster med att hålla ett jämnt blodsocker. Färre humörsvängningar, bättre fettförbränning, mer energi - bland annat.  

Få ordning på ditt blodsocker

bramatVi har i tidigare inlägg pratat om hur viktigt det är att inte hoppa över måltider när du bantar eller går på en speciell diet. Hoppar du över måltider är risken att du blodsocker sjunker drastiskt, och din kropp ställer in sig på hunger och svält. Vilket in sin tur ofta leder till att vi frossar i fel mat.

Här följer 4 tips på hur du ska äta för att hålla ditt blodsocker stabilt samtidigt som du får i dig livsmedel för effektiv och snabb viktminskning.

1. Ät ungefär var 4:e timme

Du bör äta minst fyra, gärna fem eller sex, gånger varje dag för att ditt blodsocker inte ska sjunka alltför mycket. Undersökningar har visat att en normal måltid (normalportion) laddar dina glykogendepåer i ungefär 4 timmar, och sen sjunker blodsockret successivt.

Äter du skräpmat och livsmedel med högt GI-värde, exempelvis mat som innehållet mycket snabbt kolhydrater, kommer ditt blodsocker att stiga i höjden direkt – för att sedan sjunka blixtsnabbt. Med andra ord: äter du fel slags mat, så kommer dit blodsocker inte hålla sig stabilt alls.

4timmeBlodsockret är viktigt av flera olika anledningar. Dels fungerar det som ett bränsle för din hjärna, du behöver det för att kunna tänka optimalt, för mental koncentration. Dels är det energi till dina muskler, och om du tränar eller har ett fysiskt krävande jobb, behöver du äta ännu mer frekvent än var 4:e timme.

Detta innebär givetvis inte att du ska sätta i dig massor av stora middagar varannan timme, utan att du helt enkelt behöver komplettera dina regulgära måltider med nyttiga mellanmål, exempelvis ett mål frukt eller grönsaker.

2. Håll ditt blodsocker stabilt med lågt GI

(För dig som inte vet vad GI-dieten eller Gi-metoden innebär, rekommenderar vi att du först läser igenom vår sida förjust Gi-dieten.) GI, Glykemiskt index, är ett mått på hur snabbt maten höjer ditt blodsocker. Och ju snabbare höjning, desto högre GI-värde har ett specifikt livsmedel.

Långsamma kolhydrater har följaktligen ett lågt GI-värde och ger en jämn och successiv utsöndring av blodsocker. Vill du hålla ett stabilt blodsocker ska du alltså fokusera på att äta livsmedel med lågt GI och hög andel av långsamma kolhydrater. Då håller du dig mätt längre, minskar ditt sötsug, och skapar goda förutsättningar för en effektiv fettförbränning i kroppen.

3. Ät (rätt) fett och protein

Att äta en hög andel fett och protein i relation till kolhydrater fördröjer upptaget av kolhydrater och skapar en utmärkt miljö i kroppen för ett stabilt blodsocker. Dessutom mättar fett och protein alldeles utmärkt. Vad gäller fett ska du se upp med att äta mättat fett och transfetter, och istället försöka få i dig omättat och fleromättat, samt en hög andel omega-3.

Rätt mängd protein och bra fetter är en nyckel till framgångsrik och snabb viktminskning. Ibland behöver vi hjälp i vardagen att få i oss kvalitativa proteiner, trots att vi inte orkar laga en stor middag, och då kan ett bra proteinpulver fungera som ett bra komplement.

4. Ät balanserade portioner = den gyllene medelvägen

Om du äter för lite under din bantning kommer din reptilhjärna att slå bakut och skrika hunger, hunger hunger tills du blir smått galen och frossar i dig gigantiska mängder av socker och fett. Att försöka gå ner i vikt samtidigt som du hela tiden måste slåss mot dina instikter och din hunger, är ett omöjligt uppdrag – det är också därför som din hunger alltid vinner till sist. Undvik!

Å andra sidan: om du äter för mycket kommer du att få i dig för hög andel kalorier för att gå ner i vikt. Medelvägen är att äta balanserat och lagom stora portioner för att hålla dig lagom mätt.

Dela med dina vänner
Snabb och långsamma kolhydrater – vad är grejen? - maj 27, 2014

[…] Fett i maten har det goda med sig att det gör magsäckstömningen lite långsammare. Om du börjar måltiden med att äta något fettrikt, exempelvis några nötter, och sparar på vätskan tar det mycket längre tid för sockret att nå fram till blodet. Det finns alltså både dåliga och bra källor till kolhydrater. Vill du gå ner i vikt bör du givetvis vinnlägga dig om att få i dig bra kolhydrater, dra ner på det ohälsosamma sockret och maximera ditt långsiktiga energiintag. Vilket är detsamma som att hela tiden sikta på att hålla ett jämnt blodsocker. […]

Comments are closed