Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

Bana väg för framgång!

Banta effektivt och med kvalitet? Gör protein till din bästa vän!

Vill du gå ner i vikt på rätt sätt bör det mesta av din viktnedgång bestå av fett och vätska. Det uppnår du bland annat genom att äta rätt mängd proteiner. I det här inlägget förklarar Martin varför du bör göra protein till din bästa vän.  

Skapa förutsättningar för framgångsrik viktminskning

haller-shakeFramgångsrik viktminskning innebär enligt min definition att du går ner i vikt OCH håller din idealvikt under en längre tidsperiod. Att jojo-banta, det vill säga att rasa i vikt, tappa i muskler, under ett par veckor, för att sedan återgå till den ursprungliga fetman, har inget med framgångsrika dieter att göra. Det är tvärtom skadligt för din kropp och kommer dra dig djupare ner i träsket av självförakt och dålig kroppskännedom.

Därför är det också viktigt att du skaffar dig kunskap. Inte minst kunskap om vad du bör äta. En viktig byggsten i en hälsosam diet är att hålla en god balans mellan olika näringsämnen. Proteiner är exempelvis viktigt för att hålla igång dina muskler, men har också mängder av andra egenskaper.

Här följer 3 argument varför det är så viktigt att äta rätt mängd proteiner.

1. Fördröjer blodsockerhöjningen

Vi har tidigare skrivet om hur viktigt det är med att hålla ett jämnt blodsocker under bantningen, inte minst för att undvika blodsockerfall och överdrivet frossande i fett och socker. I detta avseende kan protein vara en god vän. Protein fördröjer nämligen blodsockerhöjningen efter maten så att de kolhydrater du konsumerat per automatik blir långsammare. Protein ökar även fettförbränningen och stimulerar frisättningen av glukagon (ett hormen som ökar din fettförbränning och sålunda ”triggar” din viktminskning samtidigt som det ger mer ork att träna.)

2. Ökar din naturliga förbränning

En annan viktig effekt av protein är att det ökar på din naturliga termogen, det vill säga värmeproduktion. Vilket i sin tur innebär att energiförbrukningen ökar.

Denna termiska effekt av proteinet har det forskats om en hel del och många menar att så mycket som 20-30% av proteinets energi försvinner direkt i denna process.

Jämfört med exempelvis fett och kolhydrater är proteinets omsättning flera gånger högre.

3. Protein, mättnadskänla och proteinpulver

Protein är också det av alla näringsämnen som ger störst mättnadskänsla per kalori. Vilket gör det till en ideal komponent i måltider som är avsedda för snabb viktminskning. Dels har den en hög omsättningsgrad, dels innehållet den lite kalorier i relation till hur mycket den mättar. Därför är protein en nyckel för dig som planerar att gå ner i vikt.

För dig som har svårt att få i dig rätt mängd proteiner via din vanliga kost (kanske är du vegetarian) så kan det vara en god investering att lägga några extra hundralappar på ett kvalitativt proteinpulver.

Dela med dina vänner