Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Det goda fettet 

ÄT FETT - GÅ NER I VIKT! 

Att fett är synonymt med ohälsa stämmer inte. Tvärtom är det viktigt att få i sig fett varje dag. Inte minst om du vill bränna fett och gå ner i vikt. Men det ska vara rätt slags fett - men goda egenskaper. Sanna förklarar. 

Vi har bättre kunskap om fettets egenskaper idag

För sådär tio, tjugo år sen ansåg de flesta att fettet var den primära orsaken till av vi går upp i vikt. Och det är inte så konstigt. Fetma innebär ju helt enkelt ett överskott av fett på kroppen. Och den logiska slutsatsen är ju att äta mindre fett, för att tappa fett. Mot denna bakgrund utvecklades massor av så kallad ”no-fat-diets”, dieter med låg andel fett, där intaget av fett minimerades.

Och eftersom fett har det allra högsta energiinnehållet per gram jämfört med proteiner och kolhydrater, ledde dessa dieter till en viktminskning. Men det finns flera baksidor bakom detta, och på senare år har uppfattningen om fett kontra dieter och bantningsmetoder revideras totalt.

”Du behöver äta fett, för att förbränna fett”

brannaEn av de allra främsta anledningarna till varför man behöver äta fett för att minska på kroppens fett är följande:

Om du inte äter fett, så avstannar kroppens processer för fettförbränning. Fett är inte bara ett bränsle för din kropp, utan även en viktig byggsten, precis som muskler. Och äter man inte fett, så kommer din kropp att undvika att bränna fett.

Din kropp är en smart organism. Den håller stenkoll på vad du äter och reducerar du intaget av ett visst näringsämne, så kommer den att göra allt för att spara på just detta näringsämne.

Lågfettdieter ger dåliga resultat

Resultatet av en lågfettdiet blev å ena sidan viktminskning, å andra sidan innebar denna typ av diet att fettförbränningen blev extremt trög, med reducerad träningsork och motivation som följd. En lågfettdiet gör det också svårare för kroppen att få i sig alla nyttiga fetter som är nödvändiga för att din kropp ska fungera optimalt. Då ökar även risken för sämre blodfetter och inflammationer i muskler och leder.

Ät balanserat!

Så – vad göra? Jo, när du ska gå ner i vikt är det viktigt att du äter rätt slags fetter för att hålla igång din fettförbränning och smörja dina leder och muskler. Ofta innebär detta ett relativt högt intag av fleromättade fetter, allra helst omega-3, för att balansera intaget mot omega-6. Som en tumregel rekommenderas ett intag av 33% fett i relation till protein och kolhydrater.

Dela med dina vänner