Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Hoppa aldrig över måltider! 

Ät dig mätt!

Det är inte ovanligt att vi bantar genom att hela enkelt skippa måltider. Men det är ingen bra idé om du vill gå ner i vikt - och stanna på din målvikt. Dåliga matrutiner leder nämligen till usel fettförbränning, ojämnt blodsocker och dåligt humör. I det här inlägget förklarar Sanna varför du ska äta dig mätt, flera gånger om dagen. 

Hoppar du över måltider?

hungerkontrollEn av de vanligaste åtgärderna när man vill gå ner i vikt snabbt är att man äter mindre och sålunda drar ner på det totala intaget av kalorier.
De allra flesta gör detta genom att äta mindre sötsaker och livsmedel med högt fettinnehåll.

Vilket är helt ok. Men sen finns det dieter som är rena dumheterna och som går ut på att äta i princip ingenting alls och utesluta måltider. Det är också ett vanligt angreppssätt för många som dieter efter eget huvud. Att man helt enkelt hoppar över att äta.

Detta är något av det dummaste du kan ta dig för om du vill gå ner i vikt och få igång kroppens förmåga att bränna fett.

Hunger är det enda som återstår när blodsockret sjunker

När du inte äter sjunker ditt blodsocker och ett lågt blodsocker vill din kropp alltid häva genom att göra dig hungrig. Det är naturens lag, kroppens instinkt – och du gör bäst i att lyssna på den! Lågt blodsocker är ett hot mot vår hälsa och därför blir din kropps försvarsmekanismen alltid starkare än vad som egentligen är nödvändigt.

Har du själv bantat på det här sättet så känner du säkert igen symptomen på självsvält: suget blir övermäktigt, allt logiskt och förnuftigt tänkande försvinner, och det enda som återstår i din kropp är ett ord: HUNGER!

Det är också i detta stadie som din reptilhjärna tar över och du äter en massa skräp som du – om du var mätt och hade ett jämnt blodsocker – hade låtit bli. Det är vid dessa tillfällen som man kränger i sig tre weinerbröd eller en påse chips bara för att man inte orkar motstå suget.

Och vad du än tror så handlar det inte om ”dålig karaktär”. Det är snarare din kropp, dina instinkter, som driver dig in i frossandet.

Hur motverkar man blodsockerfall?

Det enda sättet att undvika detta beteende när du bantar är att hålla ett jämt blodsocker. Forskning har visat att efter en normal välbalanserad måltid så räcker blodsockret i ungefär 4 timmar. Med andra ord: om du bantar och vill gå ner i vikt snabbt, ska du ändå aldrig hoppa över måltider, utan tvärtom äta regelbundet, ungefär var 4:e timme.

Det är inte genom att skippa mat som du kommer att gå ner i vikt, utan genom att äta rätt slags mat. Och det är en enorm skillnad. Det finns givetvis fler tips på hur du håller ditt blocksocker på ett jämn nivå, läs exempelvis vidare i vårt inlägg om blodsocker och bantning.

Du kan också läsa mer om dieter där man fokusera på att hålla ett jämt blodsocker, som exempelvis gi-metoden.

Dela med dina vänner