Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Få bättre koll på din fettkonsumtion

8 perfekta träningsformer för snabb viktminskning

För dig med ambitioner att gå ner i vikt snabbt behövs en smart angreppsplan på motionsfronten. Och här är vi alla olika. Vissa tycker det är kul att motionera, andra avskyr det. För dig som tillhör den sistnämnda kategorin gäller det att hitta en motionsform som funkar i din vardag. För att inspirera har Sanna tagit fram en lista på 8 roliga träningsformer.

Motion – härligt eller pest?

För dig med ambitioner att gå ner i vikt snabbt behövs en smart angreppsplan på motionsfronten. Och här är vi alla olika. Vissa tycker det är kul att motionera, andra avskyr allt som höjer pulsen det minst. För dig som tillhör den sistnämnda kategorin gäller det att hitta en motionsform som funkar i din vardag. För att inspirera har Sanna tagit fram en lista på 8 roliga träningsformer.

1. Simning

simningSimning stärker hela din kropp och är en alldeles utmärkt träningsform för fettförbränning. Börja med att simma 20 x 50 meter eller liknande en gång i veckan. När din kropp har vant sig vid simrörelsen och träningsvärken har lagt sig ökar du steg för steg på längden och antalet simtillfällen.

2. Promenader

En rask promenad 30 minuter 3 gånger i veckan är ett perfekt sätt att drämma igång fettförbränningen, samtidigt som du inte behöver få prestationångest. Vill du öka på effekten av promenaderna använder du gångstavar eller små vikter runt anklarna.

3. Jogging

Jogging är en klassiker för viktminskning, och tricket att tycka om denna träning är att gå ut lugnt och öka takten efter hand. Börja exempelvis med att jogga femtion minuter åt gången, öka sen till 20 minuter och efter ett par veckor så joggar du 30-45 utan problem. 2-3 pass i veckan är alldeles tillräckligt!

4. Gymträning

Styrketräning och gymträning bränner inte bara fett under själva passet, utan ger dig även starkare musklere och en mer intensiv muskelmassa, vilket i sin tur kommer förvandla din kropp till rena ugnen av fettförbränning. Precis som tidigare råd ska du börja lugnt, med ett eller två halvtimmespass i veckan, för att sedan öka dosen. De allra flesta gym har idag duktiga instruktörer som kan hjälpa dig att få in rätt teknik, men också skapa ett individuellt träningsprogramsom passar dina mål och förutsättningar.

5. Cykling

traningsformAtt cykla är det ideala sättet att ta sig fram. Och du behöver inte spinna eller ta dig till gymmet för att de ska ge effekt. Det fungerar precis lika bra att ta den vanliga cykeln på en längre cykelutflykt ett par gånger i veckan.

6. Tennis

Spela tennis och ha roligt samtidigt som du bränner massor av kalorier. Tennis ger din kondition en rejäl boost och skapar på så vis förutsättningar för att du ska bränna fett även i vila.

7. Längdskidor

Det här är en aktivitet för dig som gillar att svettas och flåsa. Det finns knappast någon bättre aktivitet för dig som vill gå ner i vikt. Lungorna tankas fulla med syre, musklerna förbränner all glukos på ett kick för att därefter rika fokus mot ditt överskottsfett.

8. Basket

Basket är en utmärkt idrott för att få igång fettförbränningen. Aktiverar alla kroppens muskler på ett skönt sätt.

Dela med dina vänner
Tara4 - december 6, 2011

Bra tips!

Comments are closed