Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

Kroppens tysta krigare

3 viktigA Mineraler vid viktminskning - kalcium, järn och krom

Att äta en välbalanserad diet handlar inte bara att få i sig rätt mängder av proteiner, fett, kolhydrater och vitaminer. I det här inlägget tänkte vi rikta lite extra uppmärksamhet åt ett annat ämne som är livsviktigt för att din kropp ska fungera: mineralerna - kroppens krigare som jobbar i det tysta. 

Nödvändiga för din ämnesomsättning

kalciumMineraler är ett ämne som har massor av olika funktioner din kropp – bland annat är de nödvändiga för att din ämnesomsättning ska fungera, men också som byggstenar.

En av de mest välkända mineralerna är Kalcium som behövs för att bygga upp och upprätthålla vår benstomme. (Mjölk är en av våra största kalciumkällor, Broccoli är en annan som du med fördel kan äta lite mer av..) En annan lika välomtalad mineral är järn, som behövs för att dina röda blodkroppar ska fungera. Järnbrist kan leda till en rad olika sjukdomar.

Öka fettförbränning och minska sötsuget

För dig som står i begrepp att banta och vill gå ner i vikt snabbt är ett adekvat intag av livsmedel med mineraler viktigt. Kalcium har exempelvis visat sig minska fettupptaget i tunntarmen och på så vis kunnat påskynda viktminskningen.

På senare tid har det forskats mycket runt detta, vilket lett till dieter där man äter mycket ost, broccoli och andra kalciumrika livsmedel.

Krom – balanserar ditt socker

En annan mineral som brukar hamna på tapeten när man talar om diet och viktminskning är Krom.

Speciellt då krom är en mineral med egenskaper som kan balansera dina insulinnivåer – vilket mer konkret innebär att krom hjälper till att minska ditt sötsug under bantning, och därmed ökar kroppens benägenhet att bränna fett.

Järn – syresätter ditt blod

Som vi skrev tidigare är järn viktigt för att dina röda blodkroppar ska fungera.

Mer konkret innebär en brist på järn att syresättningen i ditt blod minskar, vilket kan leda till trötthet, illamående, orkeslöshet och flera andra sympton. Ska du orka röra på dig under din diet är det med andra ord viktigt att äta järnrika livsmedel.

Det finns också flera bra kosttillskott med mineraler – ett bra alternativ för dig om har problem att få i dig rätta mängderna via din kost. Du kan läsa mer om bra butiker för kosttillskott på vår sida om kosttillskott på nätet.

Dela med dina vänner