Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Dags för en förändring! 

3 tips för dig som saknar motivation att motionera

Har du svårt att komma upp ur soffan? Känns det här med att motionera flera gånger i veckan som en omöjlig tanke? Här serverar Sanna 3 tips som kan ger dig ny inspiration. 

Du måste inte lida för att få resultat….

motionera-parSiktar du på att gå ner i vikt snabbt så är det en god idé att börja motionera. Åtminstone om du syftar till en hälsosam viktnedgång som varar mer än ett par dagar.

I begreppet ”motionera” rymmer sig en hel värld av aktiviteter. Och nej, du behöver inte irra runt på motionsslingan som en flåsande potentiell hjärtattack eller grymta runt på gymmet för att få resultat. Att motionera innebär helt enkelt att röra på sig. Att promenera ett par dagar i veckan är exempelvis en av de bästa formerna av motion man kan tänka sig.

Alla som motionerar och tränar vet om att motivationen kan gå upp och ner. Vi lever alla i vår egen vardag där jobb, barn, kompisar, nöjen och en hel del annat tävlar om vår uppmärksamhet – varje dag, hela tiden. För att ge dig lite inspiration och motivation att då och då välja motion, följer här ett par tips.

1. Hitta en motionskompis.

Du har säkert hört uttrycket att ”delad glädje är dubbel glädje”. Att motionera tillsammans med någon annan kan ge dig precis den motivation och den struktur som du behöver får att komma igång. Om du vet att någon står och väntar på dig så blir det svårt att lägga sig på soffan och öppna en box med praliner, eller hur?

Dessutom är det alltid roligt att dela en upplevelse med någon, att ha någon att prata med – oavsett om det gäller en lätt promenad eller ett stenhårt träningspass. En väldigt viktig sak när du väljer motionskompis är följande. Se till att du väljer någon som också är motiverad att gå ner i vikt, och som har karaktär!

Risken är att om du väljer en latmask så kommer det att ge helt motsatt effekt, och istället för att hjälpa varandra, så kommer ni stjälpa varandra.

2. Backa aldrig – säg hej då till dåliga ursäkter!

Oavsett om det regnar eller blåser, om chefen varit extra jobbig, om du grälat med din partner, så backa aldrig från ett träningspass. Utför alltid det du har planerat – det kommer ge dig karaktär, självförtroende och en hälsa som går att skära genom stål med. Har du träningsvärk eller ont i kroppen är det bättre att göra något, istället för inget.

Kanske ta en promenad på 20 minuter istället för 60. Men gör något och lev efter detta måtto. Nu ska du givetvis inte motionera när du är sjuk, har feber eller ligger i gipsvagga. Men din grundinställning ska alltid vara att inte backa. Avsky dåliga ursäkter som ”jag är för trött” eller ”jag vill inte missa det här TV-programmet” eller ”jag gör det imorgon istället”.

3. Lägg din energi på det som känns bra.

Många forskare talar om ett särskilt tillstånd av flyt eller välmående när vi gör något som är positivt. Och oavsett om du vill kalla det för ”flow” eller ”Wellness” så ska du lyssna på den känsla av flyt som din kropp registrerar under motionens stunder.

Dessa stunder av välmående, minnet av dem, ska du sedan använda som motivation och bränsle under perioder när det känns tung och trist att motionera.

Dela med dina vänner
Det mest grundläggande – ät bättre, träna mer - juli 2, 2014

[…] Du som väljer att ta med dig sällskap i det här projektet ska dock vara införstådd med att det är du. som är viktigast här. Om din partner börjar halka efter eller kommer med ursäkter för att inte fullfölja era planer och på andra sätt sinkar dig, gör du bäst i att byta sällskap eller fortsätta ensam. Du kan läsa mer om detta i 3 tips för dig som saknar motivation att motionera. […]

Comments are closed