Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Vi tipsar om: 

3 Livsmedel som dundrar igång din fettförbränning

I det här inlägget tittar Sandra närmare på vilka livsmedel som sätter extra fart på fettförbränningen - och minskar hungern. 

Värme dämpar hungern

Har du någon gång känt att din hunger minskat under riktigt varma dagar? De flesta upplever faktiskt att de äter mindre under riktigt heta sommardagar eller när de är på solsemester. Det beror helt enkelt på att värme minskar aptiten.

Det är också därför som varm mat tenderar att mäta bättre än kall. Varm mat sätter nämligen igång något som kallas för ”termogenesen” i din kropp. Termogenesen är ett annat ord för ”värmealstring” eller ”värmeproduktion”, och fungerar som ett slags energikostnad för din kropp. Forskning har visat att en välfungerande termogenes är viktig för att bränna kroppsfett. (Överviktiga har ofta en nedsatt termogenes.)

Öka förbränningen med rätt livsmedel

Det som är intressant i sammanhanget är att du kan ”boosta” din termogenes – och öka din fettförbränning - genom att konsumera rätt slags livsmedel. Här är vi alltså ute efter maten och drycken som kan dundra igång din termogenes, öka din fettförbränning, samtidigt som den håller hungern borta.

1. kaffe & TE

Kaffe har av somliga stämplats som en dryck som minskar din fettförbränning. Inget kan vara mer fel. Det finns idag massor av väldokumenterade studier som bevisar att kaffet, framförallt via koffeinet med också via sin temperatur, sätter igång förbränningen i kroppen.

Observera att vi avser svart kaffe. Tillsammans med en massa grädde, mjölk och socker tappar det sin potential som igångsättare av förbränning – och kan snarare addera kilon till din vikt. Det ultimata är att dricka kaffe ungefär en halvtimme innan fysisk aktivitet. Te har ungefär samma slags egenskaper – framförallt grönt te har visat sig öka kroppens termogenes. Dessutom innehåller grönt te en massa nyttiga antioxidanter.

2. SOppor

Heta, nyttiga soppor är perfekta för att få igång fettförbränningen. Undvik dock att göra soppor på buljongtärningar med härdat fett. Det finns massor av välsmakande ekologiska buljonger att använda som bas – eller flytande buljonger. Det bästa är att späcka din soppa med fisk, skaldjur och grönsaker, och annat som håller dig mätt samtidigt som du får fart på förbränningen.

3. heta kryddor

Det finns ett antal kryddor som vi vet ökar termogenesen: vitlök, chili, ingefära och peppar. Rådet är därför att krydda din mat med dessa ingredienser. Det bästa är alltid färska kryddor, men även pulver och torkade varianter funkar bra. Välkryddad mat smakar dessutom bättre – och håller hungern bort längre.

Dela med dina vänner