Av: Martin Axelsson
PT - Skribent

En guide för nybörjare

vi reder ut 3 VAnliga frågor om Gi-värde och Gi-metoden

Det finns såklart många olika frågor runt hur GI-metoden fungerar. Den här gången har Martin valt att fokusera på ett par vanliga frågor för dig som vill testa GI-dieten för första gången. 

1. Vad händer om man äter dubbla portioner av samma mat – ökar GI-mängden i kroppen dubbelt så mkt då?

dubbla-portionerSvaret på denna fråga är nej. GI-värdet förblir alltid detsamma även om man äter dubbelt så mycket kolhydrater under en måltid. Helt enkelt därför att GI-index är en rangordning av relativt snitt, alltså av livsmedel som innehållet samma mängd kolhydrater oavsett om det rör sig om 50 gram eller 100 gram.

Däremot kan man förvänta sig ett mycket mer intensivt blodsockersvar, det vill säga att blodsockret stiger till en högra nivå, än om man ätit en ”normalportion”.

Så dubbla portioner kommer ge en kraftigare topp på blodsockret och det kommer att ta längre tid att återgå till ”normalvärden”.

2. Vad har fett och protein för påverkan på blodsockret?

Livsmedel som innehåller en uteslutande sammansättning av fett och protein kommer inte att ge någon effekt på blodsockret att tala om. Äter du en biff, en kycklingfilé, en avokado eller ett ägg så höjer dessa inte ditt blodsocker alls. Däremot så kan livsmedel med högt GI reagera annorlunda om de äts tillsammans med exempelvis ett fettrikt livsmedel.

Det som händer då är att effekten blir något svagare och att det tar längre tid för sockret att nå blodet, eftersom fettet saktar ner nedbrytningen av de snabba kolhydraterna. GI effekten i din kropp påverkas alltså av den totala kostens sammansättning.

3. Måste man äta livsmedel med lågt GI vid varje måltid för att de ska vara effektiva?

Nä, det behöver man inte. Effekten av livsmedel med lågt GI håller sig nämligen till nästa mål och minskar då dess glykemiska inverkan. Samma sak gäller för frukosten på morgonen efter en middag med lågt GI. Men gör inte detta till en motivation att äta mer livsmedel med högt GI.

Det är ändå rekommenderat att äta livsmedel med lågt GI så ofta man kan. Inte minst för att hålla energin jämn över dagen samt att hålla igång kroppens fettförbränning.

Dela med dina vänner