Av: Sanna Westin
PT - Skribent - 26 år

Dags att ändra på dina vanor

10 tips för dig som vill sänka ditt kolesterolvärde 

För dig med för höga värden av det dåliga kolesterolet är det viktigt att ändra dina vanor. Det är ditt liv, din hälsa - och det finns massor av saker du kan göra för att själv påverka ditt kolesterolvärde. Här följer 10 tips på både motion, vanor och kost som får ditt kolesterol på rätt köl igen.

1. Motionera mera: Du behöver inte knäcka dig själv på gymmet för att få ett bättre kolesterolvärde. Promenera, jobba lätt eller cykla ett par gånger i veckan räcker långt. När du fått upp flåset en smula kan du istället öka aktivitetsgraden successivt.

2. Sluta röka: Att fimpa är inte bara välgörande för din kolesterolhållning utan rena mumman för hela din kropp. Fast det visste du väl redan?

3. Gå ner i vikt: Att tappa i överflödskilon kommer göra rena underverket för ditt kolesterol. Behöver du hjälp och inspiration för effektiv och snabb viktminskning rekommenderar vi att du tar en titt på Isodieten.

4. Minska på stressen: Stress stimulerar kroppens egen produktion av stresshormoner som noradrenalin, adrenalin och kortisol, vilka sin tur ger levern i uppdrag att producera mer kolesterol.

maten5. Mer sol!: Solens ljus stimulerar produktionen av D-vitamin i huden, och detta hormonliknande vitamin aktiverar livsviktiga impulser i generna som stimulerar ämnesomsättningen, ökar fettförbränningen…och minskar på kolesterol.

6. Minska på kolesterolrika livsmedel som äggulor, kycklingskinn och invälvsmat.

7. Ät mycket frukt, sallad, råkost, grönsaker och avokado.

8. Minska ner på socker, söta produkter och halv/helfabrikat ordentligt.

9. Använd salt med jod, vilket sätter fart på sköldkörtelns verksamhet och ämnesomsättning.

10. Ät mindre produkter gjorde på vitt mjöl och minska på intaget av smör, fet ost, glass, tårta, feta såser, snacks, fritad mat.

På lång sikt handlar ett hälsosamt kolesterolvärde om att sänka höga blodfettvärden genom att successivt lägga om sina motions-och kostvanor.

Hit räknas exempelvis att minska sin övervikt, äta en mer balanserad och näringsrik kost, minska alkohol-konsumtionen och nikotinintaget.

För högt kolesterol? En fet mage är en varningssignal

mage-kolestrolVetenskapliga studier har om och om igen påvisat att ju mer bukfett en person har (”ölmage” eller ”kalaskula”), desto mer stiger kolesterolvärdena. En sådan mage är typisk för män i medelåldern samt kvinnor i klimakteriet.

Även åldern har alltså betydelse för ditt kolesterolvärde. Ju äldre du blir, desto mer bör du vinlägga dig om ”goda vanor” som motar det ohälsosamma kolesterolet. Åtminstone om du planerar att bli äldre.

Dela med dina vänner